U utorak 10. srpnja gospodin ministar Hajdaš predstavio je Plan restrukturiranja Hrvatskih željeznica koji se svodi na osnovne stvari:
1. Ukidanje Holdinga
2. Prodaja imovine
3. Restrukturiranje, privatizacija i stečajevi nekih operatera i
4. Otpuštanje velikog broja radnika u kratkom vremenu
O čemu su govorili pogledajte u našem videu, a evo nekoliko stručnih opaski, radi lakšeg praćenja izgovorenih najava:
Moramo biti svjesni da je restrukturiranje praktički popravljanje postojećeg sustava koji ima već ugrađene mnoge nedostatke. To nas podsjeća na popravak stare gotovo razrušene kuće. Suština restrukturiranja je da se promijeni način poslovanja, trebamo trajno promijeniti način poslovanja. Trebamo početi poslovati na temelju drugih kriterija koji neće dozvoliti ovakvu aberaciju trgovačkog društva. Ako otklonimo neke nedostatke a onda nastavimo po starom kao da nismo napravili ništa. Stvar je u tome da restrukturiranjem trajno otklonimo uzroke koji su trgovačko društvo doveli u ovakvo stanje.
Ad 1/ Da se podsjetimo: Holding je osnovan 2007. uz “ekspertne” analize o njegovoj opravdanosti. Sada se ukida bez mnogo objašnjenja. Holding ili ne, radi se samo o obliku, organizacionom obliku koji ne definira suštinski način poslovanja.
Ad 2/ Prodaja imovine: već duže vrijeme se govori o prodaji imovine HŽ-a. Nemojmo se zavaravati, veći dio te imovine je potpuno bezvrijedan i praktički ne vrijedi ništa i samo predstavlja trošak. Ima tek knjigovodstvenu vrijednost. Manji dio imovine, na atraktivnim lokacijama će se prodati, a same prodaje će najvjerojatnije biti popraćene aferama, kako već kod nas biva, kada u sustavu ne postoje jasni kriteriji i kontrolni mehanizmi.
Ad 3/ Operatere čeka slijedeća sudbina:
a) prilagodba tržištu i postizanje konkurentnosti
b) privatizacija (prodaja) i
c) stečaj, prestanak rada.
Ad 4/ Otpuštanje radnika. Svaki radnik u Hrvatskim željeznicama trebao bi točno znati svoje mjesto – ulogu u određenom poslovnom procesu. To znači da moramo prvo jasno definirati sve poslovne procese koji nam daju odgovore na pitanje koliko nam treba izvršilaca. Prije toga poslodavac mora definirati nivo služnosti sustava. Što i koliko poslova će HŽ obavljati. I opet dolazimo do kriterija. Kriterije nam definira poslovni proces: tko, što i kako treba nešto napraviti. Kriterij nam kaže i koja znanja trebamo imati za svoju ulogu u poslovnom procesu. Kriteriji nam kažu kako trebamo raditi i koja znanja trebamo posjedovati.
Zaključak:
Nije pošteno u potpunosti negirati pokušaje koje Program restrukturiranja nudi. Radi se o nekim apsolutno pozitivnim pomacima koje želimo podržati. No sam Program nam ukazuje da se radi tek o pokušajima da se otklone neke posljedice pogrešnog djelovanja bez namjere da se trajno otklone uzroci problema.
A uzroci problema su nedostaci i/ili nepoštivanje kriterija (normi, pravila, načela, zakona…) na temelju kojih bi sustav trebao poslovati.
Ako ovaj Program restrukturiranja prihvatimo kao tek prvi dio restrukturiranja koji se bavi otklanjanjem posljedica onda može dobiti prolaznu ocjenu.
No što je sa uzrocima, sa kriterijima poslovanja? Ponavljamo po tko zna koji put da želimo jasne kriterije poslovanja, a to uključuje i jasne kriterije otpuštanja radnika.