Čitamo u dnevnom tisku kako uprava pribjegava ukidanju prometa na pojedinim prugama radi sigurnosti putnika. Da smo u normalnoj državi “odletili” bi istog momenta nakon takvih skandaloznih izjava.
Sustav upravljanja sigurnošću u HŽ Infri temelji se ili bi se trebao temeljiti na Direktivi 49/2004/EZ o željezničkoj sigurnosti. O čemu se radi?
1. Osnovna uloga prometa je povezivanje prostora, pri čemu je sigurnost prometa, kako ljudi tako i roba, ključan element odvijanja prometa. Sigurnost prometa počinje već projektiranjem i građenjem mreže, a svi sudionici prometa kao i uvjeti u kojima se promet odvija utječu na sigurnost. Skup normi, kako tehničkih, tako i ponašanja sudionika, određuju pravila, odrednice i značajke sustava. Povećavanjem normi, posebno tehničkih optimizira se rad sustava, čime se povećava i sigurnost. Uloga sustava upravljanja sigurnošću je prvenstveno preventivna, detekcija „najslabijih karika sustava“ za što je potrebna adekvatna baza podataka. Sustav upravljanja sigurnošću dobiva još više na značaju u društvima ograničenih materijalnih mogućnosti budući određuje prioritete ulaganja.
2. Ne može se sigurnost prometa odvojiti od učinkovitosti sustava. Učinkovit sustav je i siguran sustav. Teoretski gledano sustav je učinkovit onoliko koliko dobro obnaša ulogu koju putem sadržaja čine procesi koji se realiziraju kroz oblike – legislativu (norme) i institucije (organizacione oblike).
Optimizacijom procesa koji definiraju samu ulogu sustava optimiziramo sam sustav, time se ujedno optimizira i sigurnost prometa.
Razvoj sigurnosti ne može se odvojiti od izgradnje sustava. Sigurnost samo postavlja kriterije redoslijeda rješavanja problema. Problemi se rješavaju redoslijedom prema posljedicama koje izazivaju. Još jednostavnije rečeno postavlja redoslijed involviranja normi. Obzirom na ograničenost sredstava kao i vremena.
Ključno je norme involvirati u sustav, u procese, odredit nosioce i odgovorne – individualna odgovornost i kontrolirati ih. Sigurnost prometa određuje redoslijed normi.
3. Zaključak
Siguran sustav je efikasan sustav, pri čemu kod izgradnje efikasnog sustava sigurnost određuje prioritete. Određuje prioritet ulaganja. Određuje prioritet involviranja normi.
Ukidanje pruga znak je „bježanja“ od problema, ignoriranja problema, o aberaciji sustava a o posljedicama da i ne govorimo.
Tvrditi kako se ukidanjem pruga „spašava“ sustav i sigurnost prometa toliko je jadno da naprosto ne zaslužuje nikakav komentar a kamoli stručni.