HRVATSKI SABOR
Luka Bebić, Predsjednik
VLADA RH
Jadranka Kosor, Predsjednica
predmet: Zahtjev za preispitivanje stručne i političke odgovornosti menadžmenta u
HŽ Infrastrukturi d.o.o.
Poštovani Predsjedniče,
poštovana Predsjednice,
molimo Hrvatski Sabor kao i članove Vlade Republike Hrvatske da razmotre postupke menadžmenta HŽ Infrastrukture d.o.o. te na temelju iznesenog donesu odgovarajuće zaključke.
Menadžment HŽ Infrastrukture d.o.o. planira samovoljno u idućoj godini potpuno obustaviti željeznički prijevoz putnika na dionicama:
- Savski Marof – Kumrovec
- Sirač – Virovitica i
- Pleternica – Našice.
Obustava se namjerava realizirati temeljem novog voznog reda za 2011./ 2012. godinu. O čemu se zapravo radi?
1. Zakon o željeznici u članku 38. stavak 2 izričito navodi da odluku o trajnoj obustavi javnog prijevoza može donijeti jedino Sabor RH a na prijedlog Vlade RH.
Obustava javnog prijevoza putnika predviđena je na prugama gdje upravitelj željezničke infrastrukture istu nije niti minimalno održavao, što mu je sukladno članku 16. Zakona o željeznici jedan od osnovnih zadataka. Na žalost takvim načinom rada možemo očekivati daljnje obustave željezničkog prometa pa i samo njegovo gašenje u Republici Hrvatskoj. Kao dokaz tome navodimo predviđena smanjenja i onako malih brzina na svim prugama u Hrvatskoj, recimo samo da će brzina na X. koridoru na nekim dionicama pasti i na 40 km/h. Tko će se takvim prugama voziti? Svjedoci smo „tihog“ ukidanja pruga.
2. Članak 7. stavak 1. Ustava Republike Hrvatske je decidiran: Oružane snage Republike Hrvatske štite njezin suverenitet i neovisnost te brane njenu teritorijalnu cjelovitost.
Zašto je teritorijalna cjelovitost tako važna da smo je spremni i oružjem braniti, a i sam Ustav je decidirano spominje?
Podsjećamo: Lijepa naša da bi bila jedinstvena država mora djelovati na cijelom svom prostoru. Država djeluje preko mreža institucionalnih sustava koji ju čine državom. To su mreže sudova, bolnica, škola, pošta, poreznih uprava, policijskih postaja… Institucionalne mreže osiguravaju cjelovitost prostora, one su temelj države. U tom povezivanju i koheziji prostora, promet i prometna mreža imaju posebnu ulogu. Dok ostale mreže, uz povezivanje prostora, vrše i svoje osnovne uloge, obrazovanja, liječenja… osnovna i jedina uloga prometa je isključivo povezivanje prostora. Ostale mreže ne možete koristiti ako ne postoji jedna od prometnih mreža.
Ustupanje državnog prostora neprijatelju smatra se činom veleizdaje. Zbog nekoliko metara mora jednog zaljeva cijela Hrvatska je (opravdano) bila na nogama. Istovremeno, nekoliko činovnika predlaže da pojedine dijelove hrvatskog teritorija naprosto amputiramo i odreknemo ih se. To predlažu mrtvi-hladni i nikome ništa. Jesu li oni uopće svjesni što nam čine? Da smo slušali ovakve neodgovorne činovnike- neznalice Hrvatska bi davno ostala i bez mnogih otoka na kojima bi danas jedini stanovnici bili gušteri i škorpioni.
Biti ćemo potpuno jasni: predlaganje privremenog zatvaranja željezničkih pruga nije daleko od čina veleizdaje. Ukidamo komadić po komadić države. Nažalost, blažega izraza nema. I trebali bi ozbiljno preispitati pitanje odgovornosti menadžmenta HŽ Infrastrukture d.o.o.
Sve izrečeno, a što se ogleda u prijedlogu novog voznog reda za 2011./2012. godinu, daje nam za pravo konstatirati da je logika uprave HŽ Infrastrukture d.o.o. koja je i upravitelj infrastrukture u RH da željeznica najmanje košta ako se njom ništa ne vozi. Mi u Sindikatu prometnika vlakova Hrvatske ne vjerujemo da je to interes Vlade RH, te smo mišljenja da se javni prijevoz mora omogućiti svim građanima, bez obzira na mjesto stanovanja. Jednako važno je i da nigdje u EU upravitelj infrastrukture nema svrhu stvarati profit. Zašto u RH djeluje mimo tog pravila?
Nadamo se da ćete naš apel prihvatiti dobronamjerno, da će Vas potaknuti na promišljanje veličine štete koju „privremena“ zatvaranja pruga nanose cijeloj Lijepoj našoj. Tema je izuzetno ozbiljna i zadire u suštinu funkcioniranja same države.
S poštovanjem.