Papir hvala Bogu sve podnosi.
Sindikati su krivi što se bore za svoje interese i krivi su za sve nedaće u Hrvatskoj. A kada promijenimo konačno Zakon o radu dok trepneš dlanom o dlan postat ćemo bogati kao Švicarska.
Ovakav način promišljanja doličan je pričama uz šank nakon popijene gajbe piva ili nekoliko hektolitara gemišta.
I što i kako komentirati ovakve budalaštine.
O čemu se zapravo radi? O ekonomistima koji misle da razumiju kako funkcioniraju država i društvo i misle da razumiju društvene procese. i misle kako “ekonomski zakoni” padaju “s neba” i ne znaju da ekonomski zakoni nisu ništa drugo nego ponašanje čovjeka u određenoj situaciji.
Protiv budala i bogovi su nemoćni, napisao je Schiller a mi ćemo čitatelje upozoriti na slijedeće:
1. Neotuđivo pravo svakog čovjeka i svake interesne grupe je da artikulira i da se demokratskim sredstvima bori za svoje interese. Zamislite sindikat koji se bori za veću kamatu bankama. Literatura: Kant, Hegel, Kangrga, Medison, federalni spisi i Američki Ustav, Hjum, Dekart, …Platon… Aristotel…
Naravno, gospodin Lovrinčević misli drugačije
2. Počet ćemo sa Heraklitom i završiti sa Popperom
O čemu se radi? O funkcioniranju institucija i oblicima ljudskog ponašanja o čemu gospodin Lovrinčević očito nema pojma. Treba znati barem slijedeće:
- Efikasnost institucija u najvećoj mjeri ovisi o osobama koje u njima rade ( Popper 113 str.)
- Demokracija omogućava da se institucije promjene bez upotrebe sile
- … ona (demokracija) nikog ne može obdariti razumom. Pitanje intelektualnog i moralnog standarda njezinih građana u velikoj je mjeri njihov osobni problem i
- Utemeljene na kolektivnoj plemenskoj tradiciji, institucije ne ostavljaju prostora za osobnu odgovornost. (Popper str. 153) Literatura: Heraklit, Popper, Gahlen, Antropologija i antropološka filozofija: Kant Plassner, Stauss, Burger, Hegel…
3. Nosioci društvenih kretanja nisu pojedinci već društvene skupine ,. Ne jedna skupina već dominirajuće. Moramo nešto znati i o kolektivnoj svijesti i o sociologiji znanja. Moramo početi sa K. Mannheimom (ocem sociologije znanja), moramo znati kako društva misle i kako misle društvene skupine. Posebno ruralne, tribalističke i urbane.
Literatura: Mannheim, Marušić, Tomašić
4. Da se podsjetimo na New Deal:
New Deal je iznio novi kredo: aktivna nacionalna vlada mora intervenirati da bi prevladala nedostatke i slabosti privatnog poduzetništva …Ta nova ideja, obaveza vlade da upravlja ekonomijom – dobila je legitimitet, a prihvatili su je i javnost i učeni teoretičari (W. Greider, Kako federalne rezerve vode SAD, str. 81).
Podsjetimo se i na Marrinera Ecclesa, tvorca Nw Deala i politike prema bankama, socijalni program…
I nemojmo odgovornost sa Vlade RH i političara prebacivati na sindikate koji djeluju u okvirima legitimne obrane vlastitih interesa. Kao da nam je sudac kriv kada izgubimo utakmicu sa 3:0.
O funkcioniranju države i ulogama države drugom prilikom. Teško je sa neznalicama diskutirati iz prostog razloga što neznalice nisu u stanju ocijeniti argumente o kojima pojma nemaju.
Stručno radi se o transcedentnom mišljenju, imate “mišljenje” o nečemu o čemu zapravo nemate pojma. Gospodine Lovrinčević, držite se stope rasta i osnova ekonomije a probleme funkcioniranja društva, društvenih procesa i društvenih čimbenika prepustite nekome tko se razumije u društveni inženjering. Kako usmjeravati pravce i načine čovjekova djelovanja.
I još nešto gospodine Lovrinčeviću: optuživati neku društvenu skupinu ili interesnu grupu je jednako kao optuživati muhu da je muha a ne glista ili kravu što nije ptica. Ili optuživati krokodila što nije vegetarijanac. Vi bi trebali mnogo naučiti o društvenim skupinama i interesnim grupama. O čemu očito nemate pojma.
Inače, da se razumijemo, kao ekonomista Vas izuzetno cijenim.
Ne petljajte se u društvene procese.
Nikola Bezerić, dipl. oec.