Stožer za obranu HŽ Infrastrukture uručio je ministru nam prometa i predsjedniku uprave HŽ Infre kapitalnu knjigu “Europsko prometno pravo” uz slijedeći dopis:
Gospodine Ministre,
Predsjedniče Uprave HŽ Infrastrukture,
Stožer za obranu HŽ Infrastrukture poklanja Vam monografiju Europsko prometno pravo na trajno korištenje i upotrebu. Znanja nikada dovoljno. Sjetimo se poznate sentence possumus quantum scimus, možemo koliko znamo.
Nadamo se da će Vam znanje prezentirano u navedenoj monografiji pomoći u donošenju kvalitetnijih odluka o prometu.
Objašnjenje:
1/ Temelj pristupanja Hrvatske Europskoj uniji je usvajanje i primjena pravne stečevine – acquis communautaire iz pojedinih područja, pa tako i iz prometa.
U izdanju Sveučilišta u Zagrebu Pravnog fakulteta, grupa sveučilišnih profesora stručnjaka za prometno pravo objavila je monografiju Europsko prometno pravo. Monografija je rezultat istraživanja na projektu Hrvatsko transportno pravo i izazovi jedinstvenog tržišta EU br. 066-0662501-1295 koji je financiralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa RH u razdoblju od 2007. do 2011. Monografija je izašla sredinom 2011. godine.
Monografija je izuzetno kvalitetna i daje istovremeno odgovore na dva pitanja. Prvo, kako funkcionira EU, konkretno cijeli prometni sustav EU i drugo istovremeno jasno ukazuje na slabosti i nedostatke prometnog sustava Hrvatske.
2/ Preduvjet razumijevanja i izrade svakog zakona je dobro poznavanje djelatnosti koju zakon regulira. Čovjek je djelatno biće i zakonima čovjek precizno definira što i kako treba raditi. Zakonima definiramo ponašanje čovjeka – pojedinca ali i cijelih sustava.
Kako zakonima definiramo djelovanje čitavih sustava moramo jasno znati „dijelove” sustava.
Što sustav mora sadržavati da bi bio efikasan?
Pritom kada je riječ o sustavima kao što je na primjer prometni koji je kapitalno intenzivan, zakonima moramo u sustav obavezno involvirati osnovne čimbenike efikasnosti i to prvenstveno ekonomske čimbenike (kriterije) poslovanja. Zakonima moramo osigurati i cjelovitost sustava, upravljačko – kontrolne mehanizme sustava , integriranost mreža, dostupnost sustava, financiranje sustava…
3/ Morate razumjeti i da prometni zakoni operativno provode prometne politike , a koje su odraz problema i interesa koje želimo riješiti odnosno realizirati.
4. Proizlazi da prvo trebamo „skrojiti” – isplanirati cijeli sustav, svaki njegov dioi onda to pretočiti u zakone. Tek nakon toga slijede menadžeri koji trebaju prići operativnoj realizaciji.
Parcijalno „prčkanje” po sustavu, donošenje odluka koje se ne temelje na znanju te paušalne i ishitrene odluke vrlo su opasne.
Dokaza ima mnogo, od izgradnje prekapacitiranih autocesta uz komercijalne kredite, zatvaranja željezničkih pruga, paušalno rezanje troškova i otpuštanje radnika bez obzira na poslovne procese, neefikasni poslovni sustavi (HEP, HAC, HC, HŽ)…
Stanje cijelog prometnog sustava dovoljno govori o dosadašnjoj dugogodišnjoj prometnoj “politici” koja je dominirala Hrvatskom.
I na kraju nekoliko riječi o strukturnim promjenama. Strukturne promjene su promjene pravca i/ili načina čovjekova djelovanja.
Čovjekovo djelovanje determinirano je pravcima i načinom djelovanja. Što i kakoradimo. Radi se o ulogama (što i kako ) koje su u suštini jasno determinirani interesi; kako realizirati neki interes. I sada na scenu stupa ekonomija koja postavlja svoj temeljni credo, cost – benefit odnos. To je odnos koristi i troška.
Vjerojatno Vam je jasno da prvo moramo znati koju korist želimo – benefit da bi zatim razmotrili troškove djelovanja. Prvo je benefit – korist a zatim je cost – trošak. Trošak je posljedica realizacije koristi.
Mislimo da smo prilično jasni. Kako i zašto rezati troškove ako nismo definirali što želimo.
Gospodo, ako želimo efikasnu mrežu i upravljanje tom istom mrežom (da se podsjetimo HŽ Infrastruktura je upravitelj mreže) moramo neke osnovne stvari „postaviti na svoje mjesto”:
- Za početak utvrditi osnovne kriterije „viška zaposlenih” čiji temelj su jasno definirani poslovni procesi i
- U sustav involvirati osnovne cost – benefit relacije, ili da budemo precizni osnovne ekonomske elemente poslovanja.
Toliko od nas. Nismo željeli samo kritizirati već dati i svoj mali doprinos rješavanju problema Hrvatskih željeznica.
Ugodno čitanje i puno uspjeha u radu želi Vam Stožer za obranu HŽ Infrastrukture.
S poštovanjem.
SINDIKAT INFRASTRUKTURE HŽ
SINDIKAT ŽELJEZNIČARA HRVATSKE
SINDIKAT PROMETNIKA VLAKOVA HRVATSKE