U Hrvatskim željeznicama osnovan je Stožer za obranu Hrvatskih željeznica. Uloga Stožera je upozoriti nadležne kao i širu javnost na probleme s kojima su Hrvatske željeznice suočene. Jasno sagledavanje problema, a prvenstveno njihovih uzroka početak je iznalaženja rješenja problema koji nas sve pritišću.
Temelji djelovanja Stožera za obranu Hrvatskih željeznica su struka i znanje. Političke odluke koje su posljednjih godina bile temelj upravljanja Hrvatskim željeznicama dovele su nas tu gdje jesmo. Derogirana mreža, zastarjela oprema, nedefinirani odnosi, nedostatak kriterija, loša kadrovska struktura… i evo tu smo gdje smo. Što i kako mijenjati?
Ne postoji jedna jedina univerzalna istina i jedno jedino rješenje. Ali postoji jasno sagledavanje činjenica. Sagledajmo ih.
I. Polazne osnove
1. Strateški ciljevi Hrvatske su konkurentska privreda i efikasan javni sektor ili da budemo precizniji – efikasna država. Efikasna država znači imati efikasno školstvo, sudstvo, zdravstvo, prometni sustav… pa tako i efikasnu željeznicu.
2. Što znači biti efikasan? Biti efikasan znači dobro obavljati neki posao. Prvi i osnovni uvjet efikasnosti je da jasno znamo što i kako nam je činiti. Dobro obaviti posao možemo samo onda ako jasno znamo što i kako raditi. Što nam je činiti i pod kojim uvjetima – normama. Moramo znati svoje uloge.
3. Efikasan sustav temelji se na dvjema jasno definiranim ulogama. To su:
a) Uloge samog sustava i
b) Uloge svakog pojedinca u sustavu
II. Uloga Hrvatskih željeznica
4. Hrvatske željeznice dio su prometnog sustava Hrvatske. Osnovna uloga prometnog sustava je povezivanje prostora. Prostor se povezuje mrežama, a prometne mreže su: željeznička mreža, cestovna, zračna, mreža luka.
5. Ako želimo dobro razumjeti odnos prostora i mreža kao i ulogu prometnog sustava moramo krenuti od same države i njene uloge.
Država je najjednostavnije rečeno jasno definirani prostor na kojem za sve stanovnike važe jednaka pravila ponašanja – zakoni.
Da bi „ovladali” prostorom, što je osnova funkcioniranja svake države, ispreplićemo ga mrežama škola, bolnica, pošta, poreznih ureda…
Prostor moramo jasno definirati kako u geografskom (regije) tako i u društveno – političkom smislu (općine, županije…).
Posljedica nedefiniranog prostora kao i česte izmjene društveno – političkih definiranja prostora očituje se najbolje na mrežama sudova, bolnica…
6. Uloga prometne mreže je posebno značajna iz prostog razloga što je prometna mreža uvjet korištenja ostalih mreža. Praktički prometna je mreža jedan od osnovnih uvjeta funkcioniranja same države.
Osnovna uloga prometne mreže je povezivanje prostora a moramo imati na umu i slijedeće:
- Prometna mreža mora biti usklađena sa prometnim tokom, to se posebno odnosi na uska grla
- Prometna mreža mora biti u ispravnom tehničkom stanju, mora se redovno održavati
- Prometna mreža ima i svoju razvojnu ulogu, pritom se posebno misli na očuvanje jedinstva prostora.
Ukratko, povezivanje i čuvanje prostora, redovno održavanje i kapacitiranost mreže osnovne su stvari koje moramo imati uvijek na umu.
7. Hrvatska ima specifičan prostorni izgled (izgled kifle) i nije država „bogata ” prostorom.
I dok se na jednoj strani vodi dugogodišnja i uspješna akcija za čuvanje prostora – otoci, dok se trudimo povezati prostor najsuvremenijim cestama , „mrtvi hladni ” ukidamo željezničke pruge koje smo svojim nemarom doveli u situaciju u kojoj se nalaze. I praktički amputiramo dijelove teritorija zajedno sa stanovništvom. I to proglašavamo racionalizacijom poslovanja.
8. Hrvatske željeznice osim svoje prometne uloge imaju i naglašenu ekološku ulogu kao i ulogu racionalnog prijevoznika. I dok je EU davno prepoznala ulogu željeznice i shodno tome prometne politike adekvatno definirala, Hrvatska je tek na putu da jasno definira prometnu politiku i mjesto Hrvatskih željeznica u njoj.
III. Uloga pojedinca u sustavu
9. Svaki efikasan sustav sastoji se od mnoštva efikasnih pojedinaca. Ako želimo efikasnog pojedinca moramo definirati slijedeće:
- Poslovni proces jasno definira ulogu pojedinca u sustavu. On ne samo da definira što i kako treba raditi već znamo i tko treba nešto napraviti. Poslovni proces je i nosilac odgovornosti pojedinca. Nejasni i nedefinirani poslovni procesi su osnove kaosa u sustavu.
Posljedice su: višak zaposlenih, neodgovornost, kriminal, nerad…
- Sustav moramo doslovce otvoriti. Otvoreni sustav je sustav koji je otvoren znanju, radu, odgovornosti, radnoj etici… On je preduvjet da sustav „izbaci” najbolje. Kako se postiže? Natječajima za sva radna mjesta u sustavu, jasnim kriterijima koji razdvajaju rad od nerada i znanje od neznanja, definiranim poslovnim procesima…
Za početak počnimo sa jasnim kriterijima koji će biti osnova deprivatizacije i profesionalizacije sustava. Počnimo sa ekonomskim kriterijima koje primjene zahtijevaju znanje i rad i zapravo su onaj „okidač” svih ostalih kriterija.
IV. Model za definiranje prometne politike
Reforma svakog sustava pa tako i željezničkog zahtijeva rješavanje niza problema; problemi mreže, stanja opreme, upravljačko – kontrolni problemi, problemi poslovnih procesa, problemi legislative, problemi viška zaposlenih, problemi jasnog razdvajanja i definiranja uloga upravitelja mreže i operatera…
Morat ćemo se jasno suočiti sa svim problemima, staviti ih na papir i prići otklanjanju posljedica i rješavanju uzroka.
Jasno definiranje problema i interesa su polazište svake politike, pa tako i prometne.
Moramo znati da je problem onaj interes koji moramo riješiti dok nam interesi daju mogućnost izbora.
Predstoji nam novo „krojenje ” sustava, bolje rečeno planiranje cijelog prometnog sustava unutar kojega će svoje mjesto naći i HŽ. To je posao planera – analitičara, stručnog tima koji treba „skrojiti” cijeli sustav. Parcijalna rješenja ne vode nikamo.
Posebno treba naglasiti da operativni menadžment nema adekvatna znanja o cjelini sustava i da često donose pogrešne odluke. Njihovo nerazumijevanje sustava najočitije je u angažiranju raznih konzultanata koji im trebaju ukazati na funkcioniranje sustava i probleme koje očito ne razumiju.
I na kraju evo modela koju moramo imati u vidu:
problemi + interesi = prometna politika = legislativa + novac
Prometna politika su problemi i interesi koje želimo riješiti odnosno ostvariti, a realiziramo je donošenjem legislative (normi) i financijskim sredstvima.
Zakoni i novac usmjeravaju čovjekovo djelovanje u željenom pravcu. To znači da prvo moramo definirati pravac i način djelovanja (što i kako) a onda slijede zakoni i novac.
To je ujedno i „model” Europske unije. Pravna stečevina (zakoni) + fondovi (novac) s time da EU prethodno jasno definira probleme i interese kroz Bijele knjige.