1. zastavaRH_EUwebJutarnji razgovor  uz  kavu  potaknuo me   da  napišem ovaj  tekst.  Što zapravo  želimo?

U toku je kampanja protiv  korupcije i kriminala  i proglašena je nulta tolerancija   prema  kriminalu.  Štono bi  se reklo, akcija  je za  plus pet. Svi smo nestrpljivi,   emocije  su prevladale  i  željno  očekujemo pravdu  –  čitaj pune zatvore.

Je li to ono što zapravo želimo?  Pune zatvore  ili  je cilj nešto drugo?  Židovska poslovica  kaže:  neprijatelju ćeš se najbolje osvetiti  ako ti je dobro, ako si sretan.

 

Korupciju i kriminal treba  iskorijeniti, oni su naprosto korov društva, ali  nije nam cilj  da što više  članova  menadžmenta  pošaljemo u  Remetinec. Cilj nam je efikasan i konkurentan  poslovni sustav  koji će nam osigurati  da nam bude dobro.  Što nam je činiti?

 

Mnoštvo je čimbenika  efikasnog sustava: poslovni procesi, načela, načini rješavanje problema… a  kvalitetan menadžment i kvalitetno  upravljanje  zasigurno  je jedan od   najvažnijih. Oni su jedan od ključnih čimbenika  svakog poslovnog sustava i zato  nam je cilj  osigurati kvalitetno  upravljanje  poslovnim sustavom.

 

  1. Osnovni elementi  upravljanja.

Svako agregiranje (pojednostavljenje)  nekog problema ili  neke teme  zahtijeva  i određeni  nivo  pojmovnog  – apstraktnog  promišljanja.  Poslužit ću  se  logikom i     induktivno – deduktivnom metodom da  objasnim   suštinu  upravljanja:

 

  1. a) Počnimo sa  djelovanjem.    Čovjek je djelatno biće, a  pravci i načini djelovanja  determiniraju  civilizacije.  Isto  se odnosi i na svaki poslovni sustav.  Pravac  i način djelovanja. Što i kako radimo?  To je  upravljanje,   određivanje  i  naravno operacionalizacija  pravca  i načina  djelovanja.
  2. b) Što je misaono djelovanje?  Osnova  svakog   efikasnog djelovanja  pa tako i efikasnog poslovnog sustava  je   misaono djelovanje.  Misaono djelovanje  podrazumijeva  da   smo svjesni onoga  što radimo i da svjesno  određujemo  – planiramo što i kako ćemo raditi ubuduće.
  3. c) U potpunosti, reklo bi se, vladamo situacijom. Svjesni smo kako radimo, koji su nam problemi i  planiramo što  i kako  ćemo raditi  ubuduće.

Dakle  imamo

planiranje ….   upravljanje……   kontrola 

 

Zapravo sve troje  čini  upravljački mehanizam  poslovnog sustava.  Efikasno upravljanje nije  moguće bez kvalitetnog planiranja  kao i bez kontrole.

Važno je naglasiti slijedeće:  prvo,   osnova  planiranja  je   djelovanje, što i kako  raditi (fizičko djelovanje sa jasnim parametrima efikasnosti), a  ne  financijsko  iskazivanje, koliko ćemo potrošiti  i drugo,  kontrola   je osnova  spoznaje  –   što i kako  radimo. Bez spoznaje  o sadašnjem djelovanju  i problemima (pogreškama u djelovanju)  ne možemo planirati  buduće djelovanje.

 

  1. d) Da  zaključim,  upravljanje  samo po sebi ne postoji.  Uvijek gledamo odnos  planiranje – upravljanje – kontrola.  I zato,  ako želimo kvalitetno upravljati  državom i  javnim sektorom moramo za početak donijeti  kvalitetan  zakon o  planiranju kako bi se spriječilo trošenje novaca  poreznih obveznika  bez  ikakvog plana i reda.  Ako nemamo kvalitetan plan, što ćemo  kontrolirati i kako ćemo upravljati.   Djelujemo  stihijski, kaotično,  kako se popularno kaže   ko muha bez glave.

Planiranje uvodi red u svaki  sustav,  bez plana u sustavu vlada  kaos   što  je  osnova  korupcije i kriminala,  lova  u mutnom…